Àcid hialurònic

L’àcid hialurònic és un component present de forma natural a les nostres articulacions, cartílags i pell. Depenent de la zona on el trobem, compleix diferents funcions, a les articulacions ajuda a evitar que es produeixin friccions doloroses, als cartílags funciona com a reconstituent, a la pell actua com a agent hidratant i de suport perquè es mantingui amb un aspecte jove.

Gràcies a la gran capacitat per atraure i retenir molècules d’aigua, l’àcid hialurònic és un component clau per al bon funcionament de la pell i de molts dels nostres teixits. El seu salt a la fama va arribar quan es va començar a aplicar com a ingredient en tractaments estètics i farcits dèrmics per les seves extraordinàries propietats antiaging.

Quan, per envelliment o patologies específiques, l’àcid hialurònic no es regenera després de la seva metabolització i no en té, es pot injectar localment per emplenar-lo i assegurar el funcionament correcte de les articulacions.

Les infiltracions s’utilitzen perquè una simple injecció permet un fàcil accés a la zona que produeix el procés dolorós, de manera que la inflamació causada per la malaltia es redueix més ràpidament. L’àcid hialurònic, gràcies als seus mínims efectes secundaris, es fa servir àmpliament per a diferents fins, inclosos alguns tractaments de Medicina Estètica.

Actualment, hi ha molts productes cosmètics que contenen àcid hialurònic. No obstant això, el que cal tenir en compte és el que es fa servir en Medicina Estètica o per tractar patologies articulars. En qualsevol cas, és un producte que es pot injectar a les zones a tractar, presentat en forma de gel.

Les infiltracions d’àcid hialurònic es duen a terme directament en l’àmbit intraarticular i es poden fer de dues maneres diferents. D’una banda, es poden fer en un sol tractament amb la injecció de 20 mg de producte. I, per altra banda, es pot dur a terme amb més freqüència en un cicle amb una injecció cada 7 dies durant aproximadament 3-5 setmanes.

Abans de sotmetre’s a un tractament amb àcid hialurònic, és fonamental fer una història clínica completa del pacient per valorar tots els antecedents que pugui tenir la persona (reaccions, al·lèrgies o infeccions possibles).

És important que el pacient eviti l’exposició solar i les begudes alcohòliques el dia abans i el dia del tractament, i no s’ha de fer esport fins que hagin passat dues hores des de la injecció. D’altra banda, no cal prendre aspirines durant els tres dies anteriors al tractament; així s’intentarà evitar l’aparició d’hematomes.

Finalment, cal tenir en compte l’esterilitat de la pell en el moment de la injecció per evitar possibles infeccions.

En alguns casos, pot aparèixer una inflor temporal a l’àrea on s’ha injectat la infiltració a causa d’un procés inflamatori lleu. No calen tractaments addicionals perquè, com ja s’ha esmentat, es tracta d’efectes secundaris temporals que tendeixen a desaparèixer en un parell de dies.